Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
08.03.2011 08:47 - СТИХОТВОРЕНИЯ ЗА МАМА
Автор: ili4e Категория: Поезия   
Прочетен: 5558 Коментари: 22 Гласове:
10


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
Майка ми
(Иван Вазов)


В рояка спомени свещени,
де моя дух сега се губи,
си твоят образ въжделени
духът ми, майко, среща, люби.

Ти люлката ми си люляла
със песни жалостно-упойни,
над мен по цели нощи бдяла
през мойте нощи безпокойни.

Под твоето крило растял съм,
наяквал съм под грижи мили,
от твойта реч и взор черпал съм
и радост, и духовни сили.

Душата ми от теб научи
да мрази, да обича страстно,
от твоята душа засучи
любов към всичко, тук прекрасно.

Ти ме роди, но ти ми даде
и светлото, що в теб блещеше,
ти и човека в мен създаде -
ти два пъти ми майка беше!

Скрити вопли
(Димчо Дебелянов)

Да се завърнеш в бащината къща,
когато вечерта смирено гасне,
и тихи пазви тиха нощ разгръща
да приласкае скръбни и нещастни.
Кат’ бреме хвърлил черната умора,
що безутешни дни ти завещаха —
ти с плахи стъпки да събудиш в двора
пред гостенин очакван радост плаха.
Да те присрещне старата на прага
и, сложил чело на безсилно рамо,
да чезнеш в нейната усмивка блага
и дълго да повтаряш: мамо, мамо...
Смирено влязъл в стаята позната,
последна твоя пристан и заслона,
да шепнеш тихи думи в тишината,
впил морен поглед в старата икона:
аз дойдох да дочакам мирен заник,
че мойто слънце своя път измина...

О, скрити вопли на печален странник,
напразно спомнил майка и родина...

***
(Асен Босев)

Благодаря ти, мамо,
за твоя топъл скут,
за майчиното рамо,
за майчиния труд.

Благодаря ти още
за ясния ми ден,
за грижите ти нощем,
когато бдиш над мен.

За нежната закрила,
за кроткия ти глас,
за всичко, майко мила,
благодаря ти аз!



Завръщане

(Павел Матев)

Привечер, и нищо се не чува.
В здрачината селска тишина.
Добър вечер! Мама ме целува.
Дюлята излъчва светлина.

Мама ме целува, в двете длани
мъжко неизбръснато лице.
Две сълзи запазени от лани
скрити в най-дълбокото сърце.

Ябълки в шепите събрани,
прясно сирене и стар ошаф.
Думите й, малко неразбрани,
слушам аз и ням и гологлав.

Уж съм вещ по българското слово,
а не мога да усетя сам
как се ражда този странен говор
на човек от щастие люлян.

Някъде в детинството му плуват
кучета, волове и жита.
Добър вечер, мама ме целува,
мене ме целува радостта.


МАМА

(Валери Петров)

Косата на мама
Е светла и мека,
Ръката на мама
Е нежна и лека.

Тя много е мила
И много добра е,
Даже когато
не й се играе.

Но често до късно
Мама я няма –
Тя работи в нейната
Служба голяма

И само от работа
Ми телефонира,
Но това не ми стига,
То се разбира,

И истински хубаво
Е в нашата къща
Само когато
Тя от служба се връща

И погалва косата ми
С уморена ръка...
Когато порасна,
Ще направя така,

Че тя да не работи
През целия ден...
Или нека работи,
Но нещо при мен!



ПЛАЧ ПО МАМА

(Недялко Йорданов)

Изплаках всичко вече. Душата ми е суха.
Но знам, че всички мъртви в отвъдното ме чуха.

Ти как си горе, мамо? Как да надникна в мрака?
След петдесет години баща ми те дочака.

В най-светлата му младост го взе смъртта коварна,
но петдесет години ти му остана вярна.

И ето - ти си тръгна... Защо така набързо?
Навреме ли?... За майките изобщо няма възраст...

Така ли бе решила?.. Да ни спестиш тревога.
И куфарчето с дрехите си стегнала, за Бога!

Парите за ковчега в найлонова торбичка...
Как да те вразумявам, ох, майчице едничка!

Ох, мамо! Майко! Майчице! Защо ме изостави!
С годините сърцата ни уж стават по-корави...

С годините сърцата ни уж стават по-студени.
Аз ще се справя, майчице. Ти не мисли за мене.

Не е възможна всъщност нашата раздяла.
Ти продължаваш в мене - Ти съществуваш цяла.

Аз цял живот опитвам на теб да заприличам
и също като тебе се уча да обичам.


СВАТБАТА НА МАМА

(Борис Христов)

Слезе от хълма и тръгна нанякъде -
потъна баща ми в тревите зелени.
Вече двайсет години аз го очаквам
и от двайсет години мама се жени.
Самотни и тъжни дохождат мъжете -
причесани меко, с походки красиви.
Говорят, сами си предлагат ръцете.
А тя и не иска да знае. Щастлива
излиза навън и се рови из двора,
ходи донякъде - с мляко се връща,
сяда на прага, с тишината говори...
Откакто я помня, все си е същата.

Но някой ден ще пристигне жениха
и ще приседнеме в стаята трима.
Тихо ще вият кларнетите, тихо
ще бъде в душите ни - ще мълчиме.
Трохите той ще реди, тя ще го гледа.
Най-после ще заговорят за здравето.
Ще оживее нашата къщица бедна,
ще си тръгна тогава - ще ги оставя.
Ще поплаче на прага моята майка
и ще си легне бавно в нощта
до кроткото рамо на непознатия
и до сърцето на мъртвия ми баща.

МАЙКА МИ ЧЕТЕ ПОЕЗИЯ
(Георги Господинов )

2 пакетчета фини точени кори
2 кафени чаши разтопено масло
килограм ябълки
1 чаша натрошени бисквити
1 чаша счукани орехи
2 кафени чаши захар
1 пакетче канела на прах

Ябълките се измиват, обелват
почистват от семките, настъргват
се на едро ренде и се смесват
със захарта, счуканите орехи
и канелата.
Взема се една кора,
намазва се с мазнина
и се покрива с една друга кора.
Разстила се отгоре част от
ябълковата смес и двете
кори се навиват на руло. Така
се навиват и останалите.
Намазват се с мазнина и се пекат
на средно силна фурна, докато
се зачервят отгоре, а отдолу
порозовеят.

Опечеш ли го - става щрудел,
но сега още е стихотворение.

Майчице свята

Майчице свята, стара като земята.
В своя сън мен отреди.
Майчице свята, чиста като росата,
Твоя дъх в мене гори.

Майчице свята, силна като морето,
моя дух ти укрепи.
Майчице свята топла като лъчите,
моя път ти озари

Ясни зорници в мен ми обрече мамо,
звездна невеста ти ме нарече, мамо!
Твойта последна скръбна въздишка, мамо,
пак е за мен, с нея ме галиш мамо!

Майчице свята, щедра като простора,
мойта болка ти я изпи!
Майчице свята скъпа като живота,
тази песен пея за теб!

Кой е авторът на текста?






Гласувай:
10



Следващ постинг
Предишен постинг

1. osi4kata - мисля. че автор на Майчице Свята е Развигор Попов.
08.03.2011 08:54
Поздрави!
цитирай
2. petgen - Честит празник , Иличе!
08.03.2011 08:54
Ех, че ми хареса Г.Господинов...не го знаех това:)
Обичана бъди, дочаквай добрите думи!!!
цитирай
3. ili4e - Поздрави! Поздрав и от мен!
08.03.2011 08:56
osi4kata написа:
Поздрави!


Поздрав и от мен!
цитирай
4. smile999 - Честит празник Или! Много обич и ...
08.03.2011 09:43
Честит празник Или!
Много обич и здраве!:-)
цитирай
5. ili4e - Честит празник Или! Много обич и ...
08.03.2011 12:09
smile999 написа:
Честит празник Или!
Много обич и здраве!:-)


Честит празник и на теб, Усмивчице! Да си здрава, ведра и щастлива!
цитирай
6. ili4e - Ех, че ми хареса Г. Господинов. . . не ...
08.03.2011 12:10
petgen написа:
Ех, че ми хареса Г.Господинов...не го знаех това:)
Обичана бъди, дочаквай добрите думи!!!


Честит празник, Генче! Жела и на теб обич и светло слово и много радост в здраве и хармония!
цитирай
7. mmmmmmmmm - Честит
08.03.2011 13:18
и хубав празник!:)))
цитирай
8. galenav - Честит празник, Или! И благодаря за ...
08.03.2011 13:57
Честит празник, Или! И благодаря за страхотния постинг! Здраве и обич във всичките ти дни!
цитирай
9. ili4e - Честит празник, Или! И благодаря за ...
08.03.2011 14:13
galenav написа:
Честит празник, Или! И благодаря за страхотния постинг! Здраве и обич във всичките ти дни!


Честит празник, Гал! Озарение и щастие!
цитирай
10. ili4e - и хубав празник!:))) Ммммм...
08.03.2011 14:14
mmmmmmmmm написа:
и хубав празник!:)))


Ммммммммммм:-) Благодаря!
цитирай
11. анонимен - Честит празник!
08.03.2011 14:59
На Мими Иванова е текста и доколкото ми е известно някаква награда беше спечелила с него. Може и да бъркам. Кажи ни ти, явно знаеш щом питаш? Музиката и аранжимента са на Развигор Попов.
Прекрасна антология си направила (като изключим глупостите на Г. господинов, то за него всяка готварска книга може да е стихотворения), но и него го четат прозаиците дето не разбират много от поезия.
Весел ден и да си винаги обичана и щастлива!
цитирай
12. bizcocho - Честит празник, Или! Да бъдем жени ...
08.03.2011 15:50
Честит празник,Или! Да бъдем жени при каквито и да е обстоятелства! :))
цитирай
13. ili4e - На Мими Иванова е текста и доколкото ...
08.03.2011 16:28
анонимен написа:
На Мими Иванова е текста и доколкото ми е известно някаква награда беше спечелила с него. Може и да бъркам. Кажи ни ти, явно знаеш щом питаш? Музиката и аранжимента са на Развигор Попов.
Прекрасна антология си направила (като изключим глупостите на Г. господинов, то за него всяка готварска книга може да е стихотворения), но и него го четат прозаиците дето не разбират много от поезия.
Весел ден и да си винаги обичана и щастлива!


Благодаря ти за поздравленията и добрите думи! Оказва се, че текстът е на Иля Велчев, а музиката на Митко Щерев:
http://50.bnt.bg/article-247
Можедувпрочем под клипа на песента в третия коментар в "тубата" си пишело всичко за авторите:-)
А от рецепти и менюта (особено на сладкарници) стават понякога хубави стихотворения - стига човек да ги прочете изразително:-)
Празнична вечер ти желая!
цитирай
14. ili4e - Честит празник, Или! Да бъдем жени ...
08.03.2011 16:30
bizcocho написа:
Честит празник,Или! Да бъдем жени при каквито и да е обстоятелства! :))


Честит празник, Женя! Да запазим жената в себе си колкото се може по-дълго, а отпосле - поне да бъдем деца:-)
цитирай
15. andromen - ...Споделено...
08.03.2011 18:30
Първо - честит празник!
Желая здраве, вдъхновение и обаятелност!
Другото - ...ако има истински жив поет в България, ама истински изстрадал всичко излязло под перото му за мен това е Борис Христов!!!!....
И в момента е изолиран, почти в забвение...., но Поет с голяма буква!
Поздрави!
цитирай
16. eleonoraknyazheva - Когато чувствата говорят в думите,
08.03.2011 19:08
всякакви коментари са излишни.:))
Поздрави за подбора и честит празник.:)))
цитирай
17. elineli - Честитая
08.03.2011 19:56
най чудесна Закопчалчице. Да ти е вдъхновение и Обич и красота - винаги в завинаги! :)
цитирай
18. ili4e - Първо - честит празник! Желая ...
09.03.2011 10:49
andromen написа:
Първо - честит празник!
Желая здраве, вдъхновение и обаятелност!
Другото - ...ако има истински жив поет в България, ама истински изстрадал всичко излязло под перото му за мен това е Борис Христов!!!!....
И в момента е изолиран, почти в забвение...., но Поет с голяма буква!
Поздрави!


Благодаря за поздрава, зарадва ме! ..... понякога забвението и изолацията са желани от самите хора и не стига, че имат право на този избор, но имат и куп основания в живота. Всичко е суета, но и не всичко е суета.
цитирай
19. ili4e - най чудесна Закопчалчице. Да ти е ...
09.03.2011 10:50
elineli написа:
най чудесна Закопчалчице. Да ти е вдъхновение и Обич и красота - винаги в завинаги! :)


Благодаря, Елинели!:-) Да ти е нежно, обично и песенно!
цитирай
20. ili4e - всякакви коментари са излишни. ...
09.03.2011 10:51
eleonoraknyazheva написа:
всякакви коментари са излишни.:))
Поздрави за подбора и честит празник.:)))


Поздрави, Елеонора! Радвам се, че хареса!
цитирай
21. barona40 - как да не те обича човек с тези постинги, Иличеееееее
09.03.2011 11:26
Прегръдки! Ив
цитирай
22. ili4e - Прегръдки! Ив Прегръдка и от м...
10.03.2011 10:00
barona40 написа:
Прегръдки! Ив

Прегръдка и от мен!
цитирай
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: ili4e
Категория: Други
Прочетен: 619669
Постинги: 308
Коментари: 2019
Гласове: 3218
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031