Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
01.02.2011 19:43 - НА ТОЗИ ДЕН
Автор: ili4e Категория: Лични дневници   
Прочетен: 2226 Коментари: 16 Гласове:
13

Последна промяна: 02.02.2011 10:29

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
image
image
imageimage
image
image
image


Едно лято неистово ми се прииска да издълбая нещо върху камък. Започнах все по-дълго да се заглеждам в дирека на портата, където пишеше "1947 г." Но камъкът бе изписан толкова нежно и толкова дълбоко, сякаш е бил мек като тесто и са чертали по него с дръжка на вилица. Веднъж не издържах и попитах дядо ми:

- Дядо, кой е написал 1947 г. на дирека?
- Аз – рече той.
- А ще ми намериш ли и на мен един камък?
- За какво ти е пък сега?
- Много искам и аз да издълбая нещо? С какво го написа?
- С длето и чук. Ама това не са момичешки работи? Я си ходи по реката с децата? Не е тая работа за тебе.
- Дядо бе, моля те! Дай ми камък, длето и чукче?

Той поклати глава и хвана към яхъра. На другия ден аз пак – камък та камък! Не мирясвам. След три дни кандиса човекът. Докара ми от реката една плоча, извади от избата дебела кърпа, от която се подадоха длето и чукче.

- Ето ти – дялай, щом щеш! Само че гледай да не си убиеш пръстите, да не ти хвръкне прах в очите и да не спукаш плочата. Почуквай ей под такъв ъгъл, начестичко, леко, все едно играеш – но е тежък тоя чук за тебе, да знаеш.

Цъфнах от радост. Започнах да обикалям плочата с длето и чук в ръка. Оставях ги на трикракото столче, галех камъка, с някаква наивна надежда, че щом започна да го удрям, той ще се отпусне и за един следобед ще напиша нещото. Дядо ме гледаше отстрани с любопитно-хитра усмивка и ме запита:

- Какво мислиш да напишеш?

Стъписах се. Какво ли? Не бях мислила досега? Но, за да не се бавя и да се излагам пред него отговорих сериозно:

- Ами ще напишааа...НА ТОЗИ ДЕН ИЗДЪЛБАХ ТОЗИ КАМЪК

Сега вече ме оставиха насаме с плочата, подпряна на бунара. Нямаше повече време за губене, имах наум и какво ще издялам. Започнах. Удар – длетото се хързулна. Удар – улучих, получи се резка. Пак – леко, по-често. .. Китката ми отмаля, а буквата Н бе само с една чертичка. Стоката се прибра от паша. Здрачи се, легнах и заспах на мига. На сутринта отново бях пред камъка, пак почуквах и сама си говорех "правилно… не – по-леко… добре, добре… ех – слабо".
Сянката на ябълката кръжеше около мен, деца ме викаха зад оградата. А аз ни чувах, ни ядях. Само ябълки.
Дните започнаха да потъват в чертите на буквите. И тъкмо когато по пладне на плочата грейна НА ТОЗИ ДЕН, дядо се появи от нейде и рече:

- Обади се майка ти. Довечера ще дойдат да те вземат, че ще ходите на море.

Бях като тресната с мухобойка. Отчаяна. За първи път отчаяна пред думата "море". Ами камъкът, ами надписът? После започва учебната година – и край!..

Така си стоя плочата до бунара, чак до другото лято. Гледах надписа като нещо далечно и непосилно, но повече не похванах длето. Като че ли камъкът не поиска аз да допиша, че съм го издълбала. Просто той не се отдава на всеки.
 


Тагове:   море,   река,   камък,   ябълка,   длето,   чук,


Гласувай:
13



1. deleted-4udovi6teto - Прекрасен спомен!
01.02.2011 19:46
Чисто, професионално, поднесено от ръка на майсторица!
Поздравления, Илиана Илиева!
Чу
цитирай
2. ili4e - Чисто, професионално, поднесено ...
01.02.2011 20:13
4udovi6teto написа:
Чисто, професионално, поднесено от ръка на майсторица!
Поздравления, Илиана Илиева!
Чу


Благодаря, че сподели спомена, Чу!
цитирай
3. pisatelkata - Прекрасно написано!
01.02.2011 20:37
Прекрасно написано!
цитирай
4. ili4e - Прекрасно написано! Сърдечно ...
01.02.2011 20:49
pisatelkata написа:
Прекрасно написано!


Сърдечно благодаря!
цитирай
5. smile999 - Ако се погледне философски на пи...
01.02.2011 20:50
Ако се погледне философски на писанието ти Или, изводът е, че от всяко дърво свирка не става, както казваше пък, моя дядо. И не само в дървообработването и каменоделството...:-)))
Аз пък, рисувах и пишех с тебешир по къщата, обаче...когато исках да ми купят нещо, я обувки, я нещо друго.Докато не ми го купеха, не спирах.
цитирай
6. ili4e - Ако се погледне философски на пи...
01.02.2011 21:03
smile999 написа:
Ако се погледне философски на писанието ти Или, изводът е, че от всяко дърво свирка не става, както казваше пък, моя дядо. И не само в дървообработването и каменоделството...:-)))
Аз пък, рисувах и пишех с тебешир по къщата, обаче...когато исках да ми купят нещо, я обувки, я нещо друго.Докато не ми го купеха, не спирах.


Ама много готино хлапе си била ти!:-))))) видях те! Благодаря ти и за философията и не само!:-)
цитирай
7. injir - За всичко се изисква умение. Затова ...
01.02.2011 21:38
За всичко се изисква умение. Затова уважавам всяка професия. Но никоя не издигам в култ.:)
цитирай
8. ili4e - За всичко се изисква умение. Затова ...
01.02.2011 21:45
injir написа:
За всичко се изисква умение. Затова уважавам всяка професия. Но никоя не издигам в култ.:)


Ех, как се радвам, Жени, че дойде!:-) Права си! Но като го тегли човек - да опита. Занаятът сам му показва какво може и какво не:-)
цитирай
9. vladun - За първи път
01.02.2011 21:47
За първи път чета немерена реч от теб и ти казвам, че си толкова добра, колкото и в поезията!
Поздрави, Или!
цитирай
10. ili4e - За първи път чета немерена реч от теб ...
01.02.2011 21:49
vladun написа:
За първи път чета немерена реч от теб и ти казвам, че си толкова добра, колкото и в поезията!
Поздрави, Или!


Еех, Владуне:-) Това са детски спомени, но ми се прииска да ги споделя. Благодаря ти!
цитирай
11. vladun - Всъщност
01.02.2011 21:50
Всъщност, едва сега погледнах, че си го сложила в поезия, но в който и раздел да е, художествената му стойност е висока!:)
цитирай
12. veselinvalev - Поздрави!
01.02.2011 22:50
Много красив и истински разказ! Класика в жанра. Говоря съвсем сериозно. А късият разказ е едно от най-трудните неща в литературата и се отдава на малцина, които владеят магията на езика.
цитирай
13. ili4e - Всъщност, едва сега погледнах, че ...
01.02.2011 22:51
vladun написа:
Всъщност, едва сега погледнах, че си го сложила в поезия, но в който и раздел да е, художествената му стойност е висока!:)


Грешка! Сгрешила съм раздела, братко:-) Утре ще се поправя, да не взема сега да объркам нещата:-)
цитирай
14. ili4e - Много красив и истински разказ! ...
01.02.2011 22:52
veselinvalev написа:
Много красив и истински разказ! Класика в жанра. Говоря съвсем сериозно. А късият разказ е едно от най-трудните неща в литературата и се отдава на малцина, които владеят магията на езика.


Благодаря! Но това е комплимент. Има хиляди причини човек да пише късо:-) Хубава вечер, Веселине!
цитирай
15. анонимен - К.Варански
02.02.2011 07:19
И тъй несетно смени длетото със стилото, да дълбаеш окаменените ни сърца! Господ здраве да ти дава и да крепи ръката ти, Иличе!
цитирай
16. ili4e - И тъй несетно смени длетото със с...
02.02.2011 08:42
анонимен написа:
И тъй несетно смени длетото със стилото, да дълбаеш окаменените ни сърца! Господ здраве да ти дава и да крепи ръката ти, Иличе!


Благодаря ти, Варански! И ти да си жив и здрав, да се намираме из приказните и приказливите ти светове!
цитирай
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: ili4e
Категория: Други
Прочетен: 624888
Постинги: 308
Коментари: 2019
Гласове: 3218
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930